Breaking News

Khamis, 6 Februari 2014

Home » , , , , » Apakah itu Diskriminasi ???

Apakah itu Diskriminasi ???



Apakah itu Diskriminasi ???
Diskriminasi merujuk kepada pelayanan yang tidak adil terhadap individu tertentu, di mana layanan ini dibuat berdasarkan kumpulan yang diwakili oleh individu berkenaan.

Diskriminasi merupakan suatu amalan yang biasa dijumpai dalam masyarakat manusia. Ia berpunca daripada kecenderungan manusia untuk membeza-bezakan manusia.

Diskrimasi boleh berlaku dalam pelbagai konteks. Ia boleh dilakukan oleh orang perseorangan, institusi, firma, malah oleh kerajaan.
Terdapat pelbagai perlakuan yang boleh dianggap sebagai diskriminasi, perlakuan diskrimasi yang ketara adalah seperti berikut:

Seorang peniaga enggan berurusan dengan seorang pelanggan berdasarkan kumpulan yang diwakillinya.


*Seorang majikan memberi gaji yang tidak setimpal dengan sumbangannya kepada pekerja berdasarkan kumpulan yang diwakilinya.*

Sebuah institusi pendidikan enggan menerima seorang pelajar, walaupun dia mempunyai kelayakan dan masih mempunyai kekosongan dalam institusi berkenaan, disebabkan individu berkenaan mewakili kumpulan tertentu.

adakah anda amalkan diskriminasi? aku adalah mangsa diskriminasi...

terima kasih la kat wikipedia senang keja aku haha. biasanya pengamal diskriminasi ni manusia yg jenis racist, aku tak faham kenapa wujudnya manusia yg hidup berteraskan bangsa dan mengetepikan hak asasi individu sebagai manusia,

diskriminasi ni bukan perkara baru, tapi dah berzaman beribu-ribu tahun dahulu lagi barangkali, cuma ianya di anggap perkara biasa, tapi bagi aku ini satu jenayah terlampau terhadap mental dan dan hak asasi sebagai manusia...

tulisan cakar rimau macam ni memang tak akan dapat mengubah apa-apa, aku cuma harap satu hari ini, ada manusia yg mampu mengubah dan menghapuskan "diskriminasi dari kamus mukabumi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Designed By