Breaking News

Jumaat, 7 Februari 2014

Home » , , , , » Kisah Uncle Raju.. (coretan)

Kisah Uncle Raju.. (coretan)

Suasana lengang, legar bigar di tgh kotaraya, sambil aku menjamu limau ais dan nasi goreng kampung mamak, 2 sudu baru ku suap, sesudu seterusnya, belum sempat ku jamah, aku campakkan sudu ku ke pinggan, seorang uncle, raju barangkali namanya, membongkar misteri sampah demi mencari sesuap nasi, aku termenung seketika, selera ku berteraburan entah kemana, aku terkedu. Inikah dunia yg kalian laungkan kemerdekaannya, aku cuba memanggilnya tapi tak di endah... lantas karim menyapanya agar tidak membokar lagi misteri sampah di kedainya..... aku tertanya dan terus tertanya, sambil uncle raju berdiri di tepian jalan di genggam eratnya tea o ais dan roti pemberian dari karim... lantas terus berlalu pergi...... "wahai sang burung laungkan kepada mereka apa itu erti kebebasan, wahai sang burung cerita kan kepada mereka kemana saja engkau terbang"...







...... masa merentas kita tanpa kalian sadari, ketika itu dimanakah kita,  apakah kalian lebih megah bertanyakan soalan kepada umum berbanding diri kalian sendiri... atau apakah kalian tidak mempunyai jawapan, lalu menceritakan kepada perasaan, bertukar pula emosi tak keruan... sudah, sudah siapa pula yg harus di persalahkan? kalian lihat aku bebas, atau kebesan kalian tidak ada kekangangannya...

apakah hidup ini berteraskan takdir semata, apakah kita tidak punya hak untuk membantu dan mengubah takdir seseorang,apakah kita menganggap derita seseorang itu hanyalah perkara biasa, apakah alasan kita membiarkan sahaja hanya kerana mereka tidak mungkin memberi sebarang pulangan atau jaminan lalu kita membiarkan sahaja....tepuk dada tanya iman...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Designed By