Breaking News
Showing posts with label jelajah negeri sembilan. Show all posts
Showing posts with label jelajah negeri sembilan. Show all posts

Wednesday, September 24, 2014

Misteri Gunung Datuk Rembau Most Wanted



Kami nak kongsikan pengalaman Misteri kami di Gunung Datuk, Nak dijadikan cerita kami ke gunung datuk pada minggu yang lepas, gunung datuk yang terletak di daerah rembau negeri sembilan ni memang terkenal dengan keindahan semulajadinya, dah alang-alang sampai kami pun nak juga terokai gunung datuk ni, dengan bayaran RM5.00 seorang perjalanan kami diteruskan, walaupun cuaca pada ketika itu agak gelap..

Di cerpen kan lagi kami tak jumpa jalan naik, terserempak pula dgn Cadbury... kita baru bukak langkah sikit lintang pukang dia lari, dia ingat kita biasa-biasa. berkerut juga dahi masing-masing.

Dan selepas mesyuarat di adakan kami dengan sebulat suara bersetuju untuk patah la balik sebab hari dah hampir gelap,dalam perjalanan berpatah balik tu jumpa air terjun kecil dengan panorama yang indah, apa lagi kami keluarkan camera amik gambar sana sini, berpuluh puluh juga la gambar yang di ambil..bila dah selesai, kami pun balik ke pangkalan utama,.

Kami tengok kawasan dah lengang tak ada orang, tapi terdengar suara meriah, kami mencari la,kami tengok kat bawah ada tempat mandi rupanya, ramai pula orang mandi manda, sempat juga la kami ambil gambar mereka, meriah sungguh.. tapi kawasan kat kaunter, dewan dan foodcourt dah kosong tak ada orang, kami rasa kami orang terakhir turun dari gunung.

Tak ada yang pelik lagi..selepas bersiap dan kami mulakan perjalanan balik ke kuala lumpur, sebaik sahaja keluar dari kawasan gunung datuk, nak belek-belek gamba tadi? dah hilang, kebingungan kami, satu folder tu je yang hilang. Yang lain ada lagi, Lepas tu baru terfikir, tadi yang mandi ramai-ramai tu datang naik apa?, selepas kami, cuma tinggal sebuah kereta dan motorsikal? ... Ok....

Dan juga dah berbagai usaha kami lakukan untuk recovery gambar yang hilang, tetap tak berjaya..
Read more ...

Friday, September 12, 2014

Sate tulang jelebu di dataran senawang

Sate Tulang Jelebu

Sate tulang ? Pastinya pelbagai persoalan yang timbul, macam mana nak makan tulang? Namun segala persoalan  itu terjawab setibanya kami  di gerai Sate Tulang Jelebu yang terletak di Dataran Senawang, seremban. Menurut pemiliknya, Abu Mansor Abu Sammah, 42, Sate Tulang Jelebu ini adalah perniagaan turun-temurun yang sudah berusia lebih 60 tahun.

Dicipta oleh datuknya sebelum kita mencapai kemerdekaan lagi dan pada waktu itu penjualan sate masih meng¬gunakan kandar, hidangan ini sememangnya sangat unik. Diambil namanya sempena nama produk sate tulang dan tempat asal ia wujud iaitu di Jelebu, sate tulang ini bukanlah tulang semata-mata seperti mana yang digambarkan ramai saat mendengar namanya. 

Sate Tulang Jelebu diperbuat daripada lebihan ayam yang digunakan untuk membuat sate ayam. Selepas isi ayam diambil untuk dijadikan sate, lebihan daging ayam yang terletak di tulang itu yang digunakan dan dicucuk dengan lidi, dibakar dan menjadi hidangan sate tulang yang sangat rangup dan sedap. Satu lagi rahsia keenakan Sate Tulang Jelebu ini adalah rasa enak dan sedap kuah kacang yang dibuat menggunakan kacang yang banyak iaitu lebih kurang 70 peratus daripada kandungan kuah. 

Read more ...
Designed By