Breaking News
Showing posts with label Travelone. Show all posts
Showing posts with label Travelone. Show all posts

Wednesday, September 24, 2014

Misteri Gunung Datuk Rembau Most Wanted



Kami nak kongsikan pengalaman Misteri kami di Gunung Datuk, Nak dijadikan cerita kami ke gunung datuk pada minggu yang lepas, gunung datuk yang terletak di daerah rembau negeri sembilan ni memang terkenal dengan keindahan semulajadinya, dah alang-alang sampai kami pun nak juga terokai gunung datuk ni, dengan bayaran RM5.00 seorang perjalanan kami diteruskan, walaupun cuaca pada ketika itu agak gelap..

Di cerpen kan lagi kami tak jumpa jalan naik, terserempak pula dgn Cadbury... kita baru bukak langkah sikit lintang pukang dia lari, dia ingat kita biasa-biasa. berkerut juga dahi masing-masing.

Dan selepas mesyuarat di adakan kami dengan sebulat suara bersetuju untuk patah la balik sebab hari dah hampir gelap,dalam perjalanan berpatah balik tu jumpa air terjun kecil dengan panorama yang indah, apa lagi kami keluarkan camera amik gambar sana sini, berpuluh puluh juga la gambar yang di ambil..bila dah selesai, kami pun balik ke pangkalan utama,.

Kami tengok kawasan dah lengang tak ada orang, tapi terdengar suara meriah, kami mencari la,kami tengok kat bawah ada tempat mandi rupanya, ramai pula orang mandi manda, sempat juga la kami ambil gambar mereka, meriah sungguh.. tapi kawasan kat kaunter, dewan dan foodcourt dah kosong tak ada orang, kami rasa kami orang terakhir turun dari gunung.

Tak ada yang pelik lagi..selepas bersiap dan kami mulakan perjalanan balik ke kuala lumpur, sebaik sahaja keluar dari kawasan gunung datuk, nak belek-belek gamba tadi? dah hilang, kebingungan kami, satu folder tu je yang hilang. Yang lain ada lagi, Lepas tu baru terfikir, tadi yang mandi ramai-ramai tu datang naik apa?, selepas kami, cuma tinggal sebuah kereta dan motorsikal? ... Ok....

Dan juga dah berbagai usaha kami lakukan untuk recovery gambar yang hilang, tetap tak berjaya..
Read more ...

Wednesday, September 17, 2014

Pra Tonton Filem Nasi Tangas |Nasi Nasi kangkang| arahan Hashim Rejab


Nasi tangas ataupun nasi kangkang merupakan suatu perbuatan sihir dari si isteri terhadap si suami, ia bertujuan untuk mengawal dan menundukkan si suami dan patuh pada apa-apa sahaja perintah si isteri. Cerita sihir atau ilmu hitam ini memang agak sinonim di kalangan masyarakat melayu.

Setinggi-tinggi terima kasih kami ucapkan kepada pihak Metrowealth kerana sudi menjemput kami ke tayangan pra tonton Filem bergenre Seram arahan Hashim Rejab Nasi tangas ( Nasi kangkang ) yang menggandingkan para pelakon lama dan baru seperti Azwan Kombos, along eyzendy, Adiba yusnus, Shima Anuar, Den wahab, Delimawati dan HermanTino.

Nasi Tangas merupakan filem seram pertama arahan Hashim rejab, kalau sebelum ini beliau terkenal dengan filem-filem bergenre Romantik komedi.
Jika anda terhibur bersama gelak tawa filem-filem hashim rejab sebelum ini kami pasti kali ini anda akan rasa ketakutan dan keseraman #NasiTangas (Nasi kangkang).

SINOPSIS
Hairi ( Azwan Kombos ) dan Fatin ( Shima Anuar ) merupakan sahabat baik dari universiti lagi . Keakraban mereka membawa mereka sehingga ke alam pekerjaan dimana mereka bersama – sama membuka sebuah restoran dan mengusahakan restoran tersebut hingga berjaya . Pada masa yang sama , Hairi mempunyai seorang teman wanita , Mira ( Adiba yunus ) . 

Persahabatan Hairi dan Fatin seringkali menimbulkan rasa negatif di hati Mira kerana Fatin lebih memahami dan mengenali Hairi melebihi dirinya . Akhirnya , Hairi mengambil keputusan untuk berkahwin dengan Mira dan hal ini dikemukakan kepada Fatin . Walaupun , ianya adalah keputusan yang tidak di duga namun Fatin dengan rela hati menerima keputusan Hairi tersebut .

Keseluruhannya kami rasa filem kali ini agak menjadi dan dalam seram kami juga terhibur dengan beberapa babak yang agak lucu, tahniah kepada para pelakon kerana berjaya menjayakan watak dengan begitu cemerlang, kami cuma nasihatkan kepada ibu bapa elakkan dari membawa anak kecil ye. :)


Read more ...

Saturday, September 13, 2014

Menara Taming Sari Warisan Melaka

Anda kini berpeluang mengelilingi bandar bersejarah negeri Melaka dalam keadaan yang selesa dan bergaya pada ketinggian 80 meter di Menara Taming Sari. Nikmati Keindahan selat Melaka yang luas dengan pembangunan yang pesat di bandar warisan dunia negeri melaka.

Menara Taming Sari yang terletak di Jalan Merdeka, Banda Hilir, Melaka ini telah dibuka pada 18 April 2008. Menara setinggi 110 meter ini direka berinspirasikan lagenda Keris Taming Sari. Kami juga tidak ketinggalan untuk melihat keindahan bandar negeri melaka dari jarak tertinggi.

Menara Taming Sari merupakan menara pertama di negara kita yang mempunyai struktur berpusing sepenuhnya. Dan boleh memuatkan 66 orang dalam satu masa. Disini juga terdapat restoran, kedai runcit, Khidmat Photo dan juga terdapat pelbagai cenderahati yang menarik. 

Melaka Taming Sari Berhad Office

Tell: +606-288 1100

Read more ...

Jongker Walk Melaka Warisan Dunia

Bukan sahaja kaya dengan sejarah, melaka juga dikatakan syurga bagi pengumpul dan penggemar barangan antik, Pengunjung pastinya terpegun dengan pelbagai barangan artifak lama yang mana ada diantaranya yang wujud sejak 300 tahun dahulu dan boleh didapati dengan pelbagai koleksi menarik, masing-masing mempunyai sejarah dan cerita yang tersendiri.

Jalan Hang Jebat, dahulunya dikenali sebagai Jonker Street, dikenali di seluruh dunia terutamanya di kalangan penggemar barangan antik.

Selain itu terdapat juga pelbagai kafe dan kedai yang menjual pelbagai barangan kraft, suasana amat meriah pada hujung minggu dengan kehadiran para pelancong dari dalam dan luar negara.

Kami juga sempat menemu ramah beberapa peniaga disana, menurut mereka disini menjadi tarikan utama kerana sifat penduduk melaka yang mesra kawan juga mereka turut boleh di tawar menawar ketika urusan jual beli.

Pelbagai cenderahati yang cantik dan menarik boleh didapati disini, apa tunggu lagi sekiranya anda ke melaka berkunjunglah ke jongker walk ataupun jalan hang jebat untuk menerokai suasana medan lama bertemu yang baru. :)

Read more ...

Melaka River Cruise Warisan Sejarah Sungai Melaka

Melaka River Cruise Warisan Sejarah Sungai Melaka.

Menyusuri laluan warisan sejarah sungai melaka merupakan satu aktiviti yang menarik selain dari dapat melihat keunikan bandar warisan melaka yang kaya dengan sejarahnya kami juga dapat mempelajari serba sedikit mengenai sejarah di negeri melaka.

Sungai melaka merupakan laluan utama pedagang pada suatu ketika dahulu, melaka merupakan kawasan perdagangan yang terkemuka di dunia, tidak hairanlah jika kita lihat pelbagai warisan yang wujud di melaka hari ini.

Sesetengah bangunan usang tersergam indah yang telah wujud sejak zaman kegemilangan negeri melaka di lihat masih utuh berdiri sehingga ke hari ini, ianya dapat anda saksikan sepanjang merentas sungai, desa dan perkampungan moden yang menyinpan pelbagai cerita.

Dengan hanya bayaran RM8 anda akan di bawa berlayar menaiki kapal persiaran selama 45minit bersama seorang "tour guide" yang akan menerangkan mengenai sejarah di sepanjang sungai tersebut.

Melaka River and Coastal Development Corporation
Telefon: +606-281 4322/ 23

Read more ...

Tanjung Piai Penghujung Benua Asia

Kembara darul takzim di teruskan ke destinasi seterusnya iaitu Taman Negara Johor, Tanjung Piai yang juga merupakan penghujung benua asia, yang kaya dengan Hutan Paya Bakaunya. Kawasan ini juga di penuhi dengan ekologi dan persekitarannya sudah tentulah memberi ketenangan kepada sesiapa sahaja.

Disini juga terdapat pelbagai hidupan yang mendiami hutan paya bakau seperti ketam dan banyak lagi serangga lain dan tumbuh-tumbuhan pula hidup dengan sihat. Tanjung Piai Taman Negara Johor meliputi kawasan seluas lebih 926 hektar x 526 hektar yang merupakan hutan bakau di persisir pantai.

Jom jelajahi Taman Negara tanjung Piai yang kaya dengan pelbagai hidupan semula jadi serta keindahan pemandangan lautan di penghujung benua asia. selain itu Di sini juga terdapat pelbagai jenis flora dan fauna. Kawasan ini di kenali sebagai Tapak Ramsara 1289 di dunia pada 31 Januari 2003.

TAMAN NEGARA TANJUNG PIAI
MUKIM SERKAT
82030 PONTIAN, JOHOR
TEL : 07 6969712/ 6969796
FAX : 07 6969786 / 6961029

Read more ...

Friday, September 12, 2014

Renaissance Hotel Johor Baharu

Keindahan kota bandaraya johor baharu dapat anda saksikan di Renaissance hotel, keistimewaan hotel yang bertaraf 5 bintang ini pastinya dari segi penginapan, keselesaan pengunjung adalah keutamaan mereka, lokasinya yang terletak di bandar permas jaya, juga berhampiran lebuhraya terkemuka.

Selain dari decoration yang menarik hotel ini juga turut menyediakan pelbagai perkhidmatan asas yang menarik.
turut tersedia Spa yang di sediakan khas untuk lelaki dan wanita, bagi anda yang mengutamakan kesihatan pasti menggemari mini Gymnasium yang di sediakan dengan pelbagai kelengkapan, bagi yang gemarkan aktivity santai pastinya tidak akan melepaskan peluang berenang di kolam renang dimana pada petangnya anda dapat menyaksikan matahari terbenam.

Setiap hotel pastinya mementingkan quality makanan, di renaissance hotel juga tidak ketinggalan dengan menyediakan pelbagai menu makanan yang sedap dan lazat, dari chef's yang berpengalaman.

Untuk keterangan lanjut hubungi Siti Natrah Raidanie Roseda Abdul Halim Public Relation Officer 07-3813 333 / 017737 8017
Email: natrah.rainanie@renaihotels.com

Read more ...

Melawat Bee Farm dan Strawberry Park

Setamatnya acara Wing Of KKB perjalanan kami di teruskan ke Bee Farm dan Strawberry Park. Ramai yang kelihatan teruja apabila seorang ‘tour guide’ menerangkan mengenai spesies dah habitat lebah serta madunya. Lebah merupakan tarikan utama tempat ini tetepi ia juga mempunyai tarikan lain seperti Muzium Mini Serangga seperti rama-rama dan pelbagai spesies kumbang.

Ramai yang merebut kesempatan ini untuk membeli cenderahati dan mengambil gambar bersama koleksi rama-rama dan kumbang besar yang terdapat di sini serta menikmati air madu lebah yang sangat enak dan menyegarkan tekak. Manakala di Strawberry Park pula, kami sangat teruja melihat buah strawberi yang kemerah-merahan dan berbentuk seakan hati.

Selain daripada strawberi, disitu juga terdapat pelbagai jenis bunga-bungaan seperti Lavender,Ros, Kekwa dan banyak lagi. Aneka jenis cenderahati yang berunsurkan strawberi boleh juga didapati disini untuk dijadikan sebagai kenangan ketika berada di Strawberry Park Genting. Menarik bukan?

Read more ...

Kelab Golf Diraja Pekan


Kelab Golf Diraja Pekan pahang.

Sebelum mengakhiri program di Pahang, kami di bawa melawat ke Kelab Golf Diraja Pekan. Kelab golf ini menawarkan lapangan golf 18 lubang. Jika berada di Pekan, tidak susah untuk mencari kelab golf ini yang terletak berhampiran kawasan istana.

kami berpeluang ‘tee off’ di Kelab Golf diRaja Pahang bersama-sama dengan Haji Idros Yahya, Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia Negeri Pahang, dan Encik Azizul Aziz  , pengurus Kelab Golf diRaja Pahang.

“Buat mereka yang inginkan kelainan, boleh datang ke sini untuk bermain golf. Lapangan ini juga baru-baru ini telah dinaiktaraf untuk memberikan lebih kepuasan kepada para ‘golfer’,” terang Azizul.
Bermacam-macam ciri yang ada pada lapangan ini. Fairway yang panjang, lubang buta, bunker besar dan tinggi serta green yang sukar.

Unit GolfMajlis Daerah PekanJalan Mahkota, 26600 Pekan Bandar DiRaja, Pahang Darul Makmur.

Read more ...

Sate tulang jelebu di dataran senawang

Sate Tulang Jelebu

Sate tulang ? Pastinya pelbagai persoalan yang timbul, macam mana nak makan tulang? Namun segala persoalan  itu terjawab setibanya kami  di gerai Sate Tulang Jelebu yang terletak di Dataran Senawang, seremban. Menurut pemiliknya, Abu Mansor Abu Sammah, 42, Sate Tulang Jelebu ini adalah perniagaan turun-temurun yang sudah berusia lebih 60 tahun.

Dicipta oleh datuknya sebelum kita mencapai kemerdekaan lagi dan pada waktu itu penjualan sate masih meng¬gunakan kandar, hidangan ini sememangnya sangat unik. Diambil namanya sempena nama produk sate tulang dan tempat asal ia wujud iaitu di Jelebu, sate tulang ini bukanlah tulang semata-mata seperti mana yang digambarkan ramai saat mendengar namanya. 

Sate Tulang Jelebu diperbuat daripada lebihan ayam yang digunakan untuk membuat sate ayam. Selepas isi ayam diambil untuk dijadikan sate, lebihan daging ayam yang terletak di tulang itu yang digunakan dan dicucuk dengan lidi, dibakar dan menjadi hidangan sate tulang yang sangat rangup dan sedap. Satu lagi rahsia keenakan Sate Tulang Jelebu ini adalah rasa enak dan sedap kuah kacang yang dibuat menggunakan kacang yang banyak iaitu lebih kurang 70 peratus daripada kandungan kuah. 

Read more ...

Thursday, September 11, 2014

Klana Resort Seremban

Klana Resort Seremban. Resort ini terletak di dalam kawasan Taman Tasik Seremban, yang dikelilingi dengan kehijauan. Alunan muzik tradisional menyapa ketibaan kami di lobi sambil kami disambut oleh pemangku Pengurus Besar Klana Resort, Encik Saiful Bahri dan YB Abu Samah Mahat.

Sambil menikmati jamuan ringan, satu sidang media telah diadakan. Klana Resort merupakan hotel terbaik di Seremban, bertemakan kehijauan pepohon dan tasik menjadikan ia seperti sebuah ‘resort in the city’,”. Manakala Pengarah Tourism Malaysia Negeri Sembilan, Zaidi Kassim sangat teruja untuk membantu menaikkan nama Negeri Sembilan di mata dunia pelancongan. “Sudah ramai pelancong yang mengenali Port Dickson tetapi tidak daerah-daerah lain di Negeri Sembilan. Jadi dengan adanya program ini saya berharap agar pihak media dapat membantu mewarwarkan destinasi lain seperti Seri Menanti, Seremban, Jelebu dan banyak lagi,” terang Zaidi kepada para media.

Kami kemudiannya makan tengahari di Xinjiang Restaurant, sebuah restoran masakan Cina di Klana Resort Seremban. Usah risau makan di sini kerana restoran ini disahkan halal dan chefnya, Ho Tui Kit pula berpengalaman dalam menu masakan Cina Muslim. Antara menu yang patut dicuba adalah deep fried cod fish with Thai Sauce, braised shark fin soup with crab meat, chicken with dried chilli and cashew nut serta banyak lagi. Bukan setakat restoran masakan Cina Muslim, malah Klana Resort Seremban turut menawarkan sebuah restoran makanan Jepun, iaitu Yuri Japanese Restaurant. Ini merupakan restoran makanan Jepun terbaik di Seremban kerana menggunakan bahan-bahan mentah berkualiti tinggi dan segar. Menurut Chef Yong Kok Seng, berpengalaman hampir 22 tahun dalam masakan Jepun,” Kami hanya menggunakan bahan-bahan mentah terbaik dan di sini masih ada rasa tradisional masakan Jepun asli. Hanya gred terbaik digunakan di sini dan Hanya gred terbaik digunakan di sini dan harganya amat berpatutan.” Signature dish di sini yang patut dicuba adalah Kani Tanuki Sala.

Read more ...

Wednesday, September 10, 2014

Aktiviti Pengecaman Burung | Bird Watching

Aktiviti Pengecaman Burung | Bird Watching bersama sahabat Media CC1M.

Kuala Kubu Bharu atau juga di kenali sebagai KKB, terletak di daerah Hulu Selangor, selangor Malaysia, yang juga merupakan ibu daerah hulu Selangor.

Kuala Kubu Baharu merupakan bandar yang kaya dengan kehijauan bukit -bukit dan juga terdapat sungai dan air terjun yang dikatakan tercantik di selangor, mungkin faktor itulah menjadikan KKB sebagai pusat tumpuan berbagai spesis burung liar yang unik dan kebanyakannya jarang ditemui, bukan sahaja burung-burung dari dalam negara malahan juga dikatakan turut menjadi persinggahan spesis burung - burung dari luar negara terutama dari negara jiran, yang singgah mengikut musim tertentu.

Atas inisiatif inilah pihak majlis daerah hulu selangor mengambil kesempatan untuk menjadikan kuala kubu baharu sebagai salah satu destinasi pelancongan terutamanya kepada mereka yang gemarkan aktiviti lasak dan mencabar, aktiviti pengecaman burung ini bukanlah sesuatu yang mudah kerana ianya memerlukan ketahanan fizikal dan mental. pastinya penggemar-penggemar burung tidak akan melepaskan peluang untuk menyaksikan pelbagai jenis burung yang datang dari serata pelusuk asia.

Wing Of KKB 2014.

Bagi Peminat-peminat burung juga berpeluang untuk menyertai Wings Of  KKB 2014 yang dianjurkan oleh pihak Majlis Daerah Hulu Selangor pada bulan April ini. Banyak aktiviti menarik seperti Birding workshop, bird race, bird photography. untuk Sebarang maklumat lanjut andalah boleh hubungi Pihak Majlis Daerah Hulu Selangor.

Read more ...

Meriahkan hari bersama keluarga di StarFresh Agro Park

StarFresh Agro Park bukan sekadar restoran, selain dari hidangan makanannya yang lazat di sini juga terdapat penginapan, Spa, Bilik wap, juga di StarFresh ini juga terdapat beberapa pakej seperti pembelajaran, team building, leisure, hari keluarga, perkhemahan dan banyak lagi.

Kepada anda yang gemarkan aktiviti lasak bersama keluarga dan merasai pelbagai keseronokan bersama suasana santai dan meriangkan bolehlah berkunjung ke StarFresh Agro Park.

Untuk pertanyaan lanjut, anda boleh menghubungi,

StarFresh Agro Park
Lot 2599, 12KM Jalan Seremban, Kuala Pilah, 70400 Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia.

Tel: 606-6794288 
Fax: 606-6782628

E-mail: 
starfreshagropark@gmail.com
starfreshagro@gmail.com
starfreshpark@gmail.com

Read more ...

Istana lama Sri Menanti lambang Negeri Sembilan

Istana sri menanti merupakan antara istana yang tertua di malaysia dan masih utuh berdiri gah sehingga ke hari ini, di bina pada sekitar tahun 1902 dan menjadi kediaman rasmi kesultanan negeri sembilan pada suatu ketika dahulu, senibinanya yang unik berteraskan masyarakat minangkabau dan untuk pengetahuan anda semua istana lama sri menanti ini antara istana kayu tertinggi di malaysia.

Kami rasa amat bertuah dengan kehadiran YAM tunku Zain Al-Abidin, putera kedua YAM Tengku Muhriz, beliau turut bersama rakyat jelata dan rombongan sahabat media serta turut sudi untuk berkongsikan pengalaman beliau, antara aktiviti lain ialah bermain permainan tradisional seperti konda kondi dan lain-lain.

Istana Lama Seri Menanti (yang kini di kenali sebagai Muzium Di Raja Seri Menanti) menyimpan pelbagai khazanah lama kerajaan minangkabau sejak dari era pembangunannya lagi.

Istana ini pada asalnya telah di bina pada tahun 1902 dan siap pada 1908, Istana Lama Seri Menanti ini di reka oleh dua orang tukang melayu, di mana pelannya adalah diperincikan oleh ketua pelan pelukis, Mrwoodford dari jabatan kerja raya, Istana Lama Seri Menanti ini, di tabalkan sebagai Muzium di Raja Seri Menanti apabila Yang Di- Pertuan Muhammad Ibni Almarhum Yam Tuan Antah, berpindah ke istana baru yang dibina berhampiran istana lama.

Read more ...

Tuesday, September 9, 2014

Disini lahirnya sebuah cinta | Rumah kelahiran Tun Abdul Razak

Rombongan kami di bawa melawati rumah tempat kelahiran Perdana menteri Malaysia yang ke-2 iaitu Tun Abdul Razak di Pekan, Pahang.

Rumah kecil yang Terletak di Pulau keladi ini kini dijadikan sebagai galeri yang mempamerkan pelbagai barangan lama dan merupakan antara salah satu destinasi pelancongan yang terdapat negeri pahang.

Turut dipamerkan di galeri rumah kelahiran Tun Abdul Razak ini ialah seperti keris lama, al-quran lama dan pelbagai lagi koleksi yang pernah digunakan oleh Tun sendiri.

Disini lahirnya sebuah cinta', bersesuaian dengan tema kemerdekaan kita pada tahun ini, jadi apakata kita lawati rumah kelahiran Bekas perdana menteri yang kedua ini iaitu Tun Abdul Razak yang juga merupakan bapa kemerdekaan.
Pekan pahang mempunya pelbagai destinasi pelancongan yang menarik.

Read more ...
Designed By