Breaking News

Khamis, 26 Julai 2012

Home » , , » Mamat sepah jugak yang di persalah ish ish!

Mamat sepah jugak yang di persalah ish ish!


Seperti kata pepatah jatuh tersepak batu, batu yg di salah kan (ada ke pepatah macam tu bhaha) namun yg pasti begitulah cara memikaran masyarakat alamaya dan sekeliling yg gemar menuding jari mencari salah siapa, Mamat sepah baru-baru ini di kecam oleh sebilangan besar warga twitter, fb dan beberapa blog yg mengecam tindakannya yg kononnya menyebarkan gambar kemalangan palsu zed zaidi..

gua sendiri nampak gambar tersebut tersebar di laman sosial fb kira-kira jam seawal 8 malam pada hari tersebut, dan menjadi hangat menjelang tengah malam apabila sebilangan blogger popular (awww) membuat liputan meluas,

yg menjadi persoalannya kenapa para blogger yg membuat lipuatan tersebut tidak menyelidik terlebih dahulu, mamat sepah hanyalah salah seorang seperti mereka yg terpedaya dengan gambar kemalangan yg seakan-akan tersebut, persoalannya lagi kenapa para blogger, twitter-an dan fb-an tidak di persalahkan??

gua bukan nak menangkan mamat sepah, tapi gua dah cukup masak dengan sikap tak bertamadun sebilangan masyarakat kita yg gemar mencari salah siapa atau menuding jari....

Bagi mendapat penjelasan daripada Mamat mengenai tindakannya itu, portal murai.com.my telah menghubunginya sendiri pagi tadi. Dengan tenang, Mamat menjawab:

“Mengenai status dan foto tersebut, saya hanya copy terus daripada status BlackBerry Mesengger (BBM) yang dihantar seorang artis veteran ke dalam akaun Twitter saya. Saya melakukannya selepas mendapat kesahihan daripada artis tersebut pada lewat malam kelmarin.

“Selepas mengemas kini akaun Twitter saya itu,saya terus tidur dan apabila bangun sahur dan melihat kembali akaun Twitter saya, ramai yang membalas tweet saya itu dan memberitahu bahawa berita itu tidak benar.

“Saya ada meminta maaf kepada beberapa orang yang membalas Twitter saya di atas berita yang tidak benar itu.

“Namun, tidak semena-mena saya ditemplak terus dengan seorang yang menggelarkan dirinya sebagai wartawan bernama Hazrey yang memaki hamun saya kerana tidak mengesahkan berita itu terlebih dahulu sebelum menghantar status tweet tersebut,” katanya.

Menurut Mamat , dia bersikap kurang ajar terhadap Hazrey kerana individu tersebut terlebih dahulu memulakan pergaduhan dengan mengeluarkan kata-kata yang tidak beradab.

“Hazrey memarahi saya kerana status saya dengan menyifatkan saya sebagai seorang artis yang bodoh. Siapa sahaja yang dimaki begitu, pasti akan melenting dan hilang sabar, begitu juga saya.

“Saya tidak mengenali Hazrey. Jika benar dia adalah wartawan, mana perginya etika sebagai wartawan? Mengapa saya dihukum sampai begitu sekali dengan kata-katanya yang tidak beradab?

“Jadi jangan salahkan saya kenapa saya boleh bersikap kurang ajar dan di luar kawalan di dalam laman Twitter itu. Saya harap Hazrey boleh datang sendiri meminta maaf kepada saya dengan tindakannya itu kerana terus-terang, sehingga kini saya tidak dapat memaafkannya lagi.

“Untuk tidak mahu kes ini berpanjangan, saya sudah pun menutup akuan Twitter termasuk laman sosial, Facebook,” jelasnya lagi.

No hard feeling k, yg menjadi persolannya brader yg menggelarkan dirinya wartawan tu macam mana boleh terpedaya? wartawan ea gua dah mula garu kepala, sepatutnya wartawan yg perlu sahihkan berita itu benar atau palsu, bukan sebarkan jugak dan bila tau berita itu palsu dan mula mencari salah siapa???

P/S: gua memang dah agak dari awal dah, dari gambar pun dah tau, sebab tu gua tak sebarkan :D peace no war..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Designed By